Jeg er bekymret for at min dejlige tyksak vejer for meget

26. juli 2009

Alder:
4 mdr.

Jeg er bekymret for at min dejlige tyksak vejer for meget

Hej Helen

Jeg skriver til dig, da jeg er bekymret for at min dejlige tyksak vejer for meget. Min datter vejede ved fødsel 3770g og var 52cm. Udviklingen i vægten har været stabil men voldsom.

5 uger 5,5kg
7 uger 6,4kg
12 uger 7,5 kg
17 uger 8,6kg
er nu 21 uger 10kg ca 69cm

Jeg ammede hende til hun var ca. 9 uger måtte stoppe pga. flere brystbetændelser. Hun har fået erstatning siden (Allomin). Fra uge 17 er vi begyndt med grød.

En typisk dag kan se sådan ud.

Vågner kl. 5. Spiser 200ml Allomin

Vågen ca. 1 -2 time. Leger

Kl 7.00 Sover ca. 2 timer. Grød når hun står op. Risgrød (1 dl pulver 1 dl vand)og sveskegrød (125g). (Sveskegrød da hun har problemer med ...

Annonce

... afføring.

Vågen i 1 ½ -2 time

Sover til kl. 13

Leger og får erstatning 200ml

Kl 15 sover en lille lur 1time

Kl 16 resten af grøden fra morgen hvis der er ellers erstatning. 200ml er det normale.

Vågen ind til kl 18 bliver hun træt og irretatable sover en power nap. 20min

Vågen og leger.

Sover ca. kl 21.00 efter at have spist 200ml erstatning

Sover igennem til kl 5.00

Får i gennemsnit 600ml-800ml allomin og 125 g sveskegrød og en portion risgrød.

Jeg får utrolig mange kommentarer om hendes størrelse og selvfølgelig begymret for at jeg gør noget forkert. For mig er problemmet at jeg snart ikke kan løfte hende pga. dårlig ryg og arme.

Håber du kan hjælpe mig

Venlig hilsen
Milena

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Gylp

Når barnet spiser, sluger det ofte lidt luft, eller kommer til at spise for meget eller for hurtigt. Det resulterer i, at barnet ofte gylper efter et måltid, og det er helt normalt. Ofte er det, når barnet bøvser, at der kommer lidt mælk med op.

Hvis dit barn får flaske, kan du forsøge med en anden type flaskesut. Hvis hullet er for stort, så løber mælken for hurtigt. Du kan også forsøge at ændre spisestillingen, så dit barn sidder mere lodret, når det får mad.

Læs mere i Babylex

Forkølelse

Hvis det lille barn er forkølet, kan han/hun få besvær med at spise, da det er svært at få vejret ordentligt igennem næsen. Det betyder også, at barnet kan have svært ved at sove.

Her er et par gode råd:

- Hæv hovedenden, der hvor barnet sover, med et par bøger eller et sammenrullet håndklæde under madrassen

- Brug lidt modermælk eller saltvand som næsedråber. Dryp det direkte ned i næsen. Du kan evt. bruge en lille ske eller en pipette. Saltvand og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Rigtig lækker brevkasse og hjemmeside du har!

Bettina, mor til 7 uger gammel pige